Sabtu, 10 Disember 2016

Diari Pertama di Bumi Madinah Al Munawwarah

- بسم الله الرحمن الرحيم -


السلام عليكم و رحمة الله و بركته


   Di pagi yang sejuk membeku kat Madinah nie...Hari nie merupakan hari pertama aku buat blog nie, dan aku namakan sebagai "Diari Chef Madani". Saja nak isi masa lapang dengan menulis cerita2, perkongsian dan pengalaman sebagai Musafir Ilmu di tanah barakah ni. Mesti ampa nak tau kan sebab apa aku letak nama blog aku dengan perkataan "Chef Madani" ? sebabnya mcm ampa dapat tangkap time ampa baca perkataan tue (dia ni suka masak kot ? ) huehue...

   Memang aku suka masak... aku suka mencuba pelbagai macam2 resepi... tapi resepi yang aku rasa sedap lah... klu resepi mat hitam mana lah aku nak layan... hahaha.... kadang2 ada orang2 arab dari negara lain ( bukan saudi noh, sebab saudi mana pandai masak haha ) macam maghribi or yaman, depa nie mmg suka masak. Kadang2 time aku nak cuci pinggan aku suka jeling kat depa dok masak apa ( mat itam masak pon aku jeling gak ). kadang2 aku buat ramah ( aku nie lelaki melayu terakhir kottt malu sangat ) tapi aku ketepikan malu yang membuak2 sampai nak termuntah keluar nie dengan tanya resepi kat depa... 

   Ada setengah resepi tue depa bawak mai dari negara depa sendiri mcm : bahan2 rempah etc... hatta periuk tanah khas maghribi ( hat tudung periuk dia muncung macam kubah masjid ), bahan2 rempah khas dari negara depa etc... klu resepi makanan arab nie x lah payah sangat kot aku rasa, hat makanan melayu aku rasa susah lgi dengan kena blender cabai kering lah , serai lah, nak blender cabai kering kena pi rebus bagi lembut dulu ( qenyah nak masak pon ) macam2 lagi lah... klu resepi makanan arab yg aku tengok, potong bawang besar,kentang, tomato, kerat ayam lps tue boh ayam, boh rempah n katup tudung periuk letak atas dapoq... siap... senang ja... siap masak nga nga ( buka mulut ) ja.... hahaha 

   Insya Allah... dengan blog baru aku buat nie, ampa pakat2 doa lah bagi aku semangat nak tulis blog... tak lah hangat2 taik unta ( jgn tanya aku pernah pegang taik unta ker tak... nie perumpamaan sahaja ya permisa ) aku teringin nak kongsi kisah suka duka diri aku nie sebagai student Malaysia yang mengaji kat madinah nie...perkongsian ILMU dari Masyaikh bumi haramain dan lain2 lagi ( x terhad dok tulis resepi saja hahaha ).  langit tak selalunya cerah wahai sohabat, kdg2 cerah kdg2 hujan, tapi aku caya lepas hujan mesti Allah akan kirimkan pelangi plk... 

   Kdg2 jemaah umrah yang mai sini, depa kata " syoknya ngaji sini... pak cik suka sangat " betul kata pak cik umrah tue, mmg syok kat sini sebab keberkatan bumi Madinah nie sangat lah besar dan Nabi - Sollahu Alaihi Wassalam - bersabda mafhum dia ( Madinah ni sebaik-baik untuk mereka... kalau mereka mengetahui ). Di sinilah ( Madinah Al Munawwarah ) tempat kerajaan Islam di bina... segala ceruk aspek kehidupan manusia di bentuk dan di tarbiyyah oleh Habibuna Mustofa Rasulullah sehingga masuk tidur Nabi kita ajar... sebab itu agama Islam nie agama yang syumul ( sempurna ) lagi2 di Bumi Madinah nie bersemadinya Jasad yang MULIA dan sahabat2 baginda.... mmg tak dinafikan lagi dengan keberkatan bumi nie....

   Tapi sahabat2 sekalian... Bumi Madinah nie juga bumi Tarbiyyah... mcm2 tarbiyyah aku dapat kat sini... lain segmen aku akan kongsi dekat ampa... nie baru buat kot blog, relax lah... panjang lagi masa.... hehehe... Ok Lah... takat nie dulu aku tulis, lain masa aku tulis plak nohhh... ok... wa cau dulu... Wassalam :-)



( pic kat atas time tunggu semayang raya haji dalam masjid Nabawi )
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Taif... Saksi Kehebatan Rasulullah Sollahu Alaihi Wa Sallam Dalam Berdakwah

بسم الله الرحمن الرحيم    Assalamualaikum.... pa habaq ? Sihat ka ? Semoga kehidupan semua pembaca Blog Chef Madani Sihat2 belaka noh...