Isnin, 17 Julai 2017

Aidilfitri di Bumi Madinah Al Munawwarah...


بسم الله الرحمن الرحيم

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ: عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَامَ لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ.
Daripada Abi Umamah daripada Nabi saw, ia bersabda, 'Sesiapa yang menghidupkan dua malam hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) ikhlas kerana Allah, maka hatinya tidak akan mati pada hari dimatikan hati.'
H.R. Ibnu Majah

   Assalamualaikum semua... pa habaq ? Sihat kot noh hampa semua.... ari nie nak post pasai pengalaman aku beraya di perantaun , raya kat Madinah Al Munawwarah... sedih wei habaq hang... mmg mencengkam jiwa dan naluri aku bila raya kat sini... mmg bila dengaq lagu air mata syawal siti nurhaliza betoi2 deep habaq hang... huhuhu.... 


   Pengalaman kali pertama beraya aidilfitri di luar negara bukanlah kali pertama utk aku, sebelum nie pon dah besa beraya kat luar negara, aku kan pernah dok mesir setahun , sempat lah beraya kat sana , tapi kat mesir ramai org tak balik , jadi suasana hari raya kat sana tak lah rasa sunyi sangat sbb org malaysia ramai... tapi kat madinah nie ramai plk yg balik Malaysia... huuuuuu.... ok stop takat sini cita sedih2... x mau sedih..... malam raya tue aku cuba lah buat suasana malam raya dengan masak rendang daging , kuah lontong ngn nasik himpit... nak dapat barang2 tue tak lah payah sangat sbb kat madinah ada kedai indon juai barang2 rare mcm serai , lengkuas , cabai kering dan macam2 lagi lah.... daun palas pon ada tapi aku tak beli lah sbb aku tak pandai anyam ketupat.... hehehe 😝.... so , lepas siap semua tue... aku kena siap2 mandi bagai pakai jubah sbb nak pi masjid nabawi.... utk pengetahuan hampa semua , kalau nak semayang raya kat sini hampa kena pi awai , sbb apa kalau hampa pi lewat , hampa kena semayang raya kat luar lah.... dengan nak hadap cuaca panas lagi... berpeluh ketiak wei hehehe dah lah pakai jubah...


   Aku dengan kawan2 yg senasib dengan aku hat tak balik raya nie , pakat2 pi masjid nabawi pukul 12 tengah malam... hampa bayangkan aku dengan jaga punya wuduk x mau bagi batal sbb nak jaga tempat aku kat dalam masjid nabawi tak mau bagi org duduk start aku mai pukul 12 tengah malam sampai semayang raya pukul 6 pagi... punya lah azabbbb.... huhu... klu terkentut pon ambik spray air hat kawan punya ambik wuduk... kiqa ambik wuduk kat dalam masjid tempat duduk kita... huhuhu... pukul 1 pagi org dah ramai cop tempat ngn hampaq sejadah tanda x mau bagi org ambik tempat kita... takbir raya org arab plk tak sama ngn takbir raya org malaysia... klu hat malaysia tu, mendayu2 ja aku dengaq... hat arab steady ja .... tak dak sedih2 pon.... nak parking keta pon kena jauh sikit sbb nak elak jem... klu parking keta dekat masjid alamat keluar lepas asar lah huhuhu... tak dan nak raya....


   Lepas semayan raya , ada lah warganegara malaysia hat dok ada lagi kat madinah buat open house, jadi tak lah rasa sunyi sangat kan.... mcm umah pak long mat isa ( org lama duk madinah ) , umah pak lah tani , ngn umah geng2 mutazawijjin ( hat dah kawen ) ..... lemang ka ketupat ka dodoi ka hampa jgn dok berangan lah nak dapat kat sini.... makan jah lah apa yg ada... huhuhu... tapi mmg aku habaq kat hampa serius raya kat tanah arab nie mmg x feel langsung... tak sama raya kat malaysia.... klu bulan ramadhan mmg best kat madinah tapi klu raya syok malaysia lagi heheheh.... akhir sekali aku nak minta maaf kat hampa kot2 selama hampa dok baca blog aku nie hampa ada terasa ka terguris lah dan macam2 terrrr lagi lah dan 


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN....
Ikhlas dari :- Chef Madani sekerluaga .....


Adiossss jumpa lagi di post yg akan datang....


( kuih raya yang aku gheti buat hahaha )



( lontong yang aku masak dengan rendang daging kambing )



( nasi himpit segera bawak mai dari Malaysia )



( student2 Malaysia hat belajar di Uni Islam Madinah )


( student2 Malaysia hat belajar di Uni Islam Madinah )




( suasana luar perkarangan Masjid Nabawi ketika solat hari raya aidilfitri )



( Kuih raya mak long buat )



( Bergambaq sat depan kubah hijau... hehehe... ada ja yg interframe time nie haishhh )


( Suasana Beraya Di Umah Warganegara Malaysia Yang Menetap Di Madinah )



























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Taif... Saksi Kehebatan Rasulullah Sollahu Alaihi Wa Sallam Dalam Berdakwah

بسم الله الرحمن الرحيم    Assalamualaikum.... pa habaq ? Sihat ka ? Semoga kehidupan semua pembaca Blog Chef Madani Sihat2 belaka noh...